Sikkerhed ombord

Når man anskaffer sig en båd, er der en masse ting at man skal have styr på. En af de vigtigste ting at have styr på er, hvordan man opnår den bedste sikkerhed ombord. En sejltur kan hurtig blive farlig, hvis man ikke er helt opmærksom. Inden man begiver sig ud på havet, uanset om man sejler solo eller om man har familie/venner med, så skal der være styr på sikkerheden. Herunder finder du en masse vigtig sikkerhedsudstyr, og nede i bunden af siden får du en masse vigtig viden om sikkerhed ombord på din båd.

 


De vigtigste sikkerhedsråd på båden

Først og fremmest er noget af det vigtigste ombord på en båd redningsveste. Der skal være nok til, at alle om bord på båden kan få en, hvis uheldet skulle være ude. Det er ikke blot en god idé at have, men det er faktisk lovpligtigt at der skal være en redningsvest til hver person ombord. Redningsvesten kan i sidste ende redde liv, hvis nogen skulle falde over bord, eller hvis båden skulle gå hen at kæntre. Der findes mange mærker inden for redningsveste, men Viking redningsveste er af en høj kvalitet, og bliver anbefalet bredt.

En redningskrans er også meget vigtig, da man kan få trukket personer ombord igen, hvis de falder over bord. Redningskransen kastes ud, så personen kan tage fat, og dermed blive hevet ombord igen. Redningsvest og redningskrans er nok noget af det vigtigste at have, når det kommer til sikkerhed på båden. Dog er en førstehjælpskasse også ret langt oppe på listen, da den kan være til stor hjælp ved mindre ulykker. Den fylder ikke særlig meget, og er derfor nem at opbevare. Man ved aldrig hvornår man får behov for en førstehjælpskasse, så det er altid en god idé at have en om bord.

 

Yderligere sikkerhed

Udover disse 2 yderst vigtige hjælpemidler, kan en brandslukker også være en god investering. Når man sejler, er det rimelig sikkert at der er langt til den nærmeste hjælp, så man hjælper altså sig selv, ved at være så godt forberedt som muligt. Hvis der skulle opstå brand på båden, kan man hurtigt selv træde til, hvis man har adgang til en brandslukker, og når man ved hvordan man betjener den. Her er det vigtigt at have i mente at den skal opbevares et sted hvor den et let tilgængelig, hvis uheldet skulle være ude.

Det er anbefalet at man overvejer redningsflåder, specielt hvis man sejler langt ud, og eventuelt i vintermånederne. Der er jo selvfølgelig aldrig nogen som regner med at komme ud for en ulykke til søs, men det kan skabe noget ekstra tryghed, hvis man har en redningsflåde ombord. Redningsflåden bliver oppustet automatisk, og kan holde besætningen flydende, indtil man kan blive spottet af andre på havet. I en situation hvor redningsflåder er nødvendige, er det også en fordel at have et tågehorn. Med et tågehorn er det muligt at kommunikere med de andre både omkring sig. Det er vigtigt at kunne afgive et nødsignal, som andre både kan opfange, og dermed kan man få hjælp hurtigere.

 

Adfærd på båden

Dog er det ikke kun objekter som kan gøre en sejltur mere sikker. Man skal også være meget opmærksom på sin egen adfærd ombord på båden. Man skal opføre sig forsvarligt, når man er på en båd. Dette betyder blandt andet at man skal tænke over at holde balancen, uanset hvor sjovt man har det. Hvis båden er lille, anbefales det faktisk slet ikke at man står op, og man skal altid være opmærksom på, at båden ikke bliver overlæsset. Hvis båden er overlæsset, vil der generelt

være større risiko for at der kan ske uheld, så man skal altså være meget opmærksom, for at bevare sikkerheden ombord.

Hvis man følger alle ovenstående råd, har man den bedste forudsætning for at være sikker på sin båd.

 

Selve båden

Det er ikke kun sikkerheden om bord på båden der er vigtig, men bådens dele er også vigtige at vedligeholde. Motoren er specielt vigtig at vedligeholde, og man skal altid sørge for at have ekstra benzin med. Et godt anker er også en vigtig del af sikkerheden. Ankeret skal gerne være 2 meter, og skal være udstyret med en kraftig kæde og et langt tov. Tommelfingerreglen er, at den samlede længde på ankergrejet skal være minimum 5 gange så lang end den vanddybde man har tænkt sig at ankre på. Det er også en god idé at anskaffe sig et drivanker. Et drivanker fungerer som en bremse i vanden, og den fastgøres i et anktertov eller ankerkæde. Drivankeret vil blive slæbt efter båden, hvorved det sænker farten. Hvis der er høje bølger eller voldsom vind, kan et drivanker være med til at holde kontrollen over skibets retning. Selv et stabilt skib kan kæntre, så et drivanker er en vigtig overvejelse.

Teknik som sikrer

Der er en række elektroniske hjælpemidler som er super smarte at have, som kan øge trygheden ombord. Heriblandt er et VHF-anlæg. Mobiltelefoner har sjælendt god dækning ude på havet, så derfor er et VHF-anlæg en god investering, specielt hvis man ønsker at sejle langt fra land. Anlægget kan bruges til at komme i kontakt med redningsmyndigheder, eller fartøjer i nærheden. Hvis man har et fastmonteret VHF-anlæg, kan man kontakte andre fartøjer som er op til 65 km væk. Derudover giver VHF-anlægget også vejrmeldinger, hvilket også er en stor hjælp.

Derudover er en AIS sender også en god idé at få monteret. En AIS-sender har hele tiden styr på position, hastighed og MMSI-nummer. Dette kræver dog at man har en transmitter, hvorved man kan se hvor skibene sejler. En AIS sender fungerer lidt som en radar, dog kan den ikke opfange bøjer og skrammel på havoverfladen, som radaren kan.

Sidst men ikke mindst kan en EPIRB også øge trygheden. Hvis båden skulle synke, bliver EPIRB frigjort, og vil herefter sende position og MMSI-nummer til en kystradiostation, som kan derefter kan starte en redningsaktion. Dog kan man også vælge at tage den med i redningsflåden, og få den til at sende derfra