Anker & Fortøjning

Vi har alt hvad du skal bruge når det kommer til anker og fortøjninger. Se f.eks. vores gode tilbud på Rocna Ankre i flere størrelser, eller færdige fortøjninger i stærk nylon.


Sådan vælger du det rigtige anker

Ankeret er en meget vigtig del af det sikkerhedsudstyr båden har, og det kan være redningen for båd og menneske i mange uhensigtsmæssige situationer. Læs videre, og få nogle gode råd til at vælge det helt rigtige anker.

 

Som ovennævnt kan ankeret redde båden i diverse situationer:

  • Hvis der skulle ske et motorstop, vil ankeret modvirke at båden driver ind i sejlruter som er meget trafikerede, så man undgår påsejling, eller at båden vil drive mod land.
  • Hvis man har mistet orienteringen i tåget vejr, kan man altid ankre, og afvente at tågen afdriver.
  • Ankeret kan også hjælpe båden med at holde næsen op mod vinden og bølgerne, dette er specielt nyttigt i hårdt vejr og ved motorstop.

Forskellige ankertyper

Der findes et hav af forskellige ankertyper. Ligesom med alt andet har de alle deres fordele, og deres design er også baseret på forskellige bundforhold. De danske farvande består mest af enten blød bund, eller lerbund. Hvis man har tænkt sig at opankre i længere tid ad gangen, er det en fordel at vælge et anker som graver sig ned i de danske bundstrukturer. Disse typer hedder oftest Delta-ankre eller plovankre. Disse 2 typer sidder generelt i ankerholder i stævnen, hvilket også kan være en fordel, da de fylder ret meget. Et plovanker (F.eks. et Rocna Anker) kan kombineres med ankerkæde, så man er ekstra sikker på at ankeret vil ligge stabilt. Med en ankerkæde vil plovankeret også blive stødabsorberet, når båden gynger når der kommer bølger.

 

Hvis man derimod vælger enten paraplyanker eller foldeanker, sparer man en del plads. De fylder ikke så meget, da det er muligt at folde dem sammen. Dog skal det bemærkes at man ikke bør anvende foldeanker, hvis man ligger for svaj i længere tid, det skal generelt bruges til midlertidigt brug, eller hvis man altid sejler i områder hvor der er rolige vindforhold, som f.eks. søer, inderfjorde mm. Disse typer er også særdeles gode sandbund og småsten, som der hyppigst ses i de danske farvande.

 

Derudover findes der også Rochna anker, som er rimelig universelt. Et Rochna anker kan holde i alle bundtyper, uanset om det er mudder, sand, søgræs eller ler. Rochna er ikke, i modsætning til de andre, kun nyttigt ved én type bund. Så hvis man ønsker kun at have ét anker på båden, kan et Rochna anker være et godt valg. Den indeholder en bøjle som sørger for at ankret altid vender korrekt, når det trækkes over havbunden. Dette resulterer i mere solidt hold. Ankret har en høj holdkraft og består af ingen bevægelige dele, hvilket gør det mere robust.

Ankerline og ankerkæde

For at sikre at få en god opankring, er det vigtigt at have de 2 væsentligste elementer. For at finde den bedste ankerline, skal man generelt gå efter at den skal være 4-5 gange så lang, som den dybde man ankrer op på. Hvis man derimod udelukkende bruger ankerkæde, skal denne være 3 gange så lang, som den dybde man vil ankre op på.

Ved anvendelse af ankerline, skal ankerkæden gerne udgøre 1/3 af den samlede længde. For at tage et eksempel: hvis man ankrer op på vand med 10 meters dybde, skal ankerlinen være 20

meter ankerline og ankerkæden skal være 10 meter. Hvis man står i den situation at man skal ankre op i dårligt vejr, er det også godt at huske på at ankerlinen bør kunne øges yderligere, og samtidig skal ankerlinen være synkende.

Sådan lægger du ankeret ud, og sådan tages det op

Når ankeret skal kastes, skal båden sejles op i vinden, og herefter sættes motoren i frigear. Når båden er stoppet, skal ankeret af sted. Inden da, skal det sikres at ankerkæden og ankerlinen ikke er kludret, og at det ikke hænger fast i klamper.

 

Når der er lagt passende line ud, og den er blevet stram, skal det kontrolleres om ankeret kan holde båden. Dette kan kontrolleres på forskellige måder:

  • Bådens kortplotter, for at se om båden bevæger sig.
  • Ved at sætte båden i bakgear, kan man mærke om båden flytter sig.
  • Mærk på ankerlinen. Hvis man igennem ankerlinen mærker at ankeret hopper henover bunden, så har ankeret ikke sat sig ordenligt fast. Linen skal altid være helt stram og spændt.
  • Man kan også bruge pejlemærker på land, for at se om båden flytter sig.

 

Når ankeret tages op, skal båden sejles op imod vinden når ankerline og ankerkæde tages ind. Dette vil sikre at man bruger mindst kræfter til at få linen ombord, som man kan komme til at bruge når ankeret skal trækkes op.

Hvis ankeret på en eller anden måde sidder fast, så det ikke er muligt at trække det fri ved håndkraft, skal man sejle et stykke op, så man er på den modsatte side af ankeret. Herefter anvendes bådens motorkraft til at trække ankeret fri. Ankeret vil med denne metode vendes fri af bunden, og det vil derudover blive lettere at trække op.